olenia BHP wraz ze szkoleniami PPOŻ. Zgodnie z przepisami prawnymi odpowiedzialność za ochronę przeciwpożarową w budynku ciąży na zarządcy lub użytkowniku tego budynku. Szkolenie z zakresu PPOŻ jest obowiązkiem każdego pracodawcy, który jest zobowiązany do przeprowadzenia zarówno szkolenia wstępnego, jak i szkoleń okresowych. Samo przeprowadzenie szkolenia z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest istotne nie tylko ze względu na przepisy, ale także ze względów bezpieczeństwa. Innym obowiązkiem pracodawcy dotyczącym PPOŻ jest wyznaczenie pracownika, który będzie odpowiedzialny za ugaszenie pożaru oraz przeprowadzenie ewakuacji pozostałych pracowników z budynku. Firma działająca w branży BHP oferuje przeprowadzenie szkolenia PPOŻ z pomocą doświadczonych profesjonalistów.
Kto pracuje w BHP
Bezpieczeństwo i higiena pracy jest dość szeroką dziedziną, która wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich kwalifikacji od pracowników działających w tej branży. Pracownik służby BHP musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, żeby móc prowadzić szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz przeprowadzać audyty bezpieczeństwa. Osoba chcąca pracować w branży BHP musi przede wszystkim ukończyć studia podyplomowe lub musi posiadać wykształcenie kierunkowe o specjalności, która dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto osoba taka musi odbyć co najmniej roczny staż kierunkowy, żeby móc pracować jako specjalista od spraw związanych z BHP. Praca w branży BHP, wbrew powszechnemu przekonaniu, wymaga sporej odpowiedzialności oraz znajomości bieżących przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Specjaliści zatrudnieni w firmie BHP muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz szeroką wiedzę na wiele różnych tematów, ponieważ branża BHP obejmuje świadczenie sporego zakresu usług.
Konsekwencje braku szkolenia BHP
Szkolenia BHP są obowiązkowe dla pracowników oraz dla pracodawcy w danym zakładzie pracy. Zarówno pracownik, jak i pracodawca posiadają wobec siebie wiele zobowiązań, których muszą przestrzegać. Jednym z obowiązków ciążących na pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich szkoleń BHP zatrudnionym pracownikom. Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy mogą grozić pracodawcy różne konsekwencje, o czym warto pamiętać. Konsekwencją braku szkolenia BHP może być nałożenie dotkliwej kary finansowej na pracodawcę, który dopuścił do wykonywania pracy osobę nieposiadającą odpowiedniego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zadbanie o to, by każdy z pracowników posiadał ukończone szkolenie BHP leży więc w interesie pracodawcy, zarówno w celu uniknięcia kary, jak i w celu zadbania o bezpieczeństwo w firmie. Przeprowadzaniem szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zajmują się specjalne firmy działające w branży BHP. Szkolenia BHP są przeprowadzane przez zespół doświadczonych specjalistów.
Bezpieczeństwo i higiena pracy w biurze
Bezpieczeństwo i higiena pracy obowiązuje wszystkich pracowników oraz pracodawców, niezależnie od zajmowanego stanowiska i rodzaju wykonywanej pracy. Jednym z ważniejszych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie odpowiedniego szkolenia BHP pracownikom, które powinno być dobrane do rodzaju wykonywanej pracy. Można wyróżnić kilka rodzajów szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a jeden z rodzajów szkolenia BHP jest przeznaczony dla pracowników administracyjnych i biurowych. Zachowanie bezpieczeństwa w miejscu pracy jest istotne zarówno na budowie, jak i w biurze, dlatego ważne jest to, żeby pracownicy posiadali wiedzę BHP konieczną do wykonywania określonej pracy. Kwestie bezpieczeństwa w pracy biurowej i administracyjnej dotyczą takich kwestii, jak zachowanie odpowiedniej odległości od ekranu monitora, robienia regularnych przerw podczas pracy oraz utrzymywania właściwej postawy ciała. Ponadto pracownicy biurowi muszą znać także podstawowe zasady zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy.